Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kłodzku

Jesteśmy szkołą nr 1 - zbuduj z nami swoją przyszłość


Strona główna Archiwum Konkursy Nauczyciele Dla maturzystów


I  TY  PORADZISZ  SOBIE  ZE  STRESEM

Maturator”  -  zajęcia wspomagające dla uczniów klas maturalnych 

Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. prof. Wacława Żenczykowskiego w Kłodzku.

 Zobacz zdjęcia z przeprowadzonych zajęć!!!

Stres to czynnik fizyczny, chemiczny i/lub emocjonalny do którego organizm nie potrafi się wystarczająco przystosować i który powoduje napięcia fizjologiczne oraz psychologiczne /z ang. stres - nacisk, napór, wysiłek/.  Jest on nieodłączną składową życia człowieka. Jego postać oraz zakres możesz jednak kontrolować i redukować do poziomu optymalnego poprzez realizację następujących doraźnych czynności i przedsięwzięć profilaktycznych:

 

I.        PRZEDEGZAMINACYJNE   CZYNNOŚCI   STABILIZUJĄCE

1 Unormowanie następujących funkcji fizjologicznych: oddech, tętno, trawienie, wydalanie, wydzielanie poprzez:

a/ powolne głębokie wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, rozluźnienie mięśni,

b/ spryskanie i/lub przemycie wodą rąk i twarzy, ułożenie chłodnego kompresu na karku,

c/ wykonanie prostych ćwiczeń: przysiad z podkurczonymi kolanami, obroty głową, nadgarstkami, biodrami, stawami skokowymi, wznosy na palcach, ćwiczenia artykulacyjne,

d/ załatwienie potrzeb fizjologicznych /droga na salę egzaminacyjną wiedzie przez toaletę/.

2. Zminimalizowanie kontaktów międzyosobniczych, odizolowanie się od skrajnych niekiedy emocji objawianych przez innych zdających. Zrównoważenie pobudzania do hamowania.

3. Koncentracja umysłowa na najbliższym zadaniu. Przygotowanie się do przeczytania ze zrozumieniem treści pytań, zadań, poleceń. Nastawienie na realizację zadania egzaminacyjnego.

4. Niestosowanie leków, stymulatorów psychotropowych, nowych nieznanych kosmetyków oraz leków  /poza niezbędnymi, np. insulina, ale w porozumieniu z lekarzem/.

 

II.        DŁUGOOKRESOWA    PROFILAKTYKA   STRESU

1.Ułożenie we właściwych dla siebie proporcjach faz snu i czuwania a w tym nauki, wypoczynku, pracy i zabawy w cyklu dobowym, tygodniowym, miesięcznym, semestralnym, rocznym. Uniknięcie przemęczenia poprzez stosowanie najwłaściwszych dla siebie form relaksu. Rozpostarcie własnych emocji od śmiechu do płaczu, od odwagi do trwogi, od zadowolenia do niezadowolenia, od akceptacji do nieakceptacji, od nadziei do zwątpienia /ale i z powrotem do nadziei/.

2. Zorganizowanie miejsca domowej pracy samokształceniowej, skompletowanie pomocy

naukowych. Systematyczne prowadzenie notatek /najlepszym podręcznikiem jest dobrze prowadzony zeszyt/.

3. Podwójne zabezpieczenie niektórych czynności /pobudka, dojazd, zapas długopisów/. Przygotowanie z wyprzedzeniem wygodnej, klasycznie estetycznej odzieży.

4. Racjonalne odżywianie się /nabiał, pieczywo ciemne, ryby, skorupiaki, drób i mięso, owoce, warzywa, orzechy, czekolada, oraz inne produkty /zwłaszcza lekkostrawne/ o niezbędnej kaloryczności, zawartości witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach i soli mineralnych/.

5. Wielokrotne ćwiczenie prezentacji wiedzy i umiejętności w słowie, piśmie i działaniu

praktycznym zgodnie z następującym uniwersalnym planem:

a/ zdefiniowanie przedmiotu rozważań,

b/ podziały czy też klasyfikacje wg wszystkich możliwych i przydatnych kryteriów,

c/ wyłożenie istoty sprawy, np. współzależność między zmiennymi, obraz czegoś, jakaś prognoza,

d/ konkluzje, spekulacje intelektualne, stwierdzenia samodzielnie sformułowane.

6. Osiągnięcie mobilności umysłowej i czynnościowej poprzez prezentowanie wiedzy

i umiejętności w skrajnie niekorzystnych uwarunkowaniach osobistych, podmiotowych

i przedmiotowych, pracę w zespołach samokształceniowych, środowiskowych, problemowych oraz poprzez wystąpienia na różnych forach.

7. Dopracowanie się wewnętrznego autonomicznego systemu wspomagania, samowzmacniania, autokorektury oraz motywacji wyrosłej na wadze i atrakcyjności planowanych i osiąganych celów.

 

    Pamiętaj, że najlepszym zabezpieczeniem przed nadmiernym i niekontrolowanym stresem jest osiągnięcie jak najwyższego poziomu wiedzy i umiejętności. Wynika to z następujących prawidłowości psychologicznych:

a/ jeśli  inform. posiad. < inform. koniecznych, to wystąpią u Ciebie emocje ujemne,      

b/ jeśli  inform. posiad. > inform. koniecznych, to wystąpią u Ciebie emocje dodatnie.  

 


 

 

ĆWICZENIA  i  ZAJĘCIA  RELAKSACYJNE  MOŻLIWE do  WYKONANIA  w: 

 

 

 domu

 

 

 szkole

 

sali gimnastycznej

Toczenie ciała, leżenie, przelewanie ciała, redukcja napięcia mięśni.

Głębokie oddychanie.

Ćwiczenia na równoważni.*

Skrętoskłony.Żonglowanie

papierowymi maczugami.

Przysiady, skłony, okrężne ruchy głową i biodrami.

Przewroty w tył

i w przód.*

Pływanie na sucho. Ściskanie piłki tenisowej.

Ruchy rękoma i nogami

w różnych płaszczyznach.

Ćwiczenia na drabinkach.*

Kołyska. Szpagat.

Wznosy na palcach nóg.

Skoki przez skrzynię.*

Fasolka. Czytanie książki podczas leżenia na brzuchu z podparciem

Bieg przeplatany boczny

i poprzeczny z wymachem rąk.

Podciąganie się na linie.*

Pompki. Ćwiczenia ze skakanką, hantlami, ekspanderem.

Trucht, krótkie przebieżki, sprint.

Ćwiczenia na poręczach

i drążkach.*

Pionizacja postawy.

Przeciąganie się.

Gwiazda.*

Medytacje.

Gra dłońmi w łapki.

Salto.*

Domowe prace porządkowe.

Gimnastyka nadgarstków, palców oraz dłoni.

Stójka na głowie.*

Uprawa roli, cięcie

i rąbanie drewna, roboty remontowe.

Ćwiczenia niesymetryczne i niesynchroniczne dowolnie dobrane.

Odbicia i podskoki na batucie.*

Majsterkowanie /krawiectwo, stolarstwo, metaloplastyka lub inne/.

Rozciąganie na plecach

w parach z uchwytem łokciami.

Ćwiczenia przyrządowe.*

Sporty walki.*

Gry zespołowe.

Turystyka piesza.

Ślizgi na łyżwach, nartach śladowych, biegowych, zjazdowych oraz na desce.

Jazda na rowerze, wrotkach, desce.

Pływanie.

Gimnastyka narządów artykulacyjnych. Monolog, recytacja, śpiew, taniec.

 

DO  ĆWICZEŃ  OZNACZONYCH  *  ORAZ DO TYCH, KTÓRE  UZNASZ ZA TRUDNE

 LUB NIEBEZPIECZNE  -  ZAPEWNIJ  SOBIE  ASEKURACJĘ  !

 

 

Pamiętaj, że podstawowym celem relaksacji jest przywrócenie do normy najważniejszych funkcji fizjologicznych organizmu, aktywizacja nieczynnych grup mięśni i narządów, zregenerowanie zmęczonych układów anatomicznych, wygaszenie emocji negatywnych, osiągnięcie wewnętrznego spokoju

 i optymistycznego spojrzenia na otoczenie oraz najbliższą przyszłość.

 

Oprac. mgr Marian Fornalski –  psycholog